maandag, april 05, 2004

10 jaar geleden...

besloot Kurt Cobain een kogel door zijn kop te jagen om wat voor reden dan ook. Vandaag is het op MTV Cobain Day. Ik had eerst mijn twijfels of ik er eens ernaartoe zou zappen want Nevermind staat toch in mijn all-time top 3 van dikke schijven. Tot mijn grote verbazing en vreugde zijn het niet enkel de standaard Amerikaans Nirvana toestanden die ze laten zien. Ze laten ook veel interviews zien van mensen die meer dan 10 jaar geleden Nirvana optredens georganiseerd hebben in Nederland. Ik heb al stukjes gezien van een 2 meter sessie die Nirvana ooit gedaan heeft, interviews met oude muzieksamenstellers van de Vara die Cobain echt ontmoet hebben en stukken van een live optreden in Paradiso in '91.

Er zijn niet veel nummers waar ik me herinner waar ik was toen ik het de eerste keer hoorde, maar Smells like teen spirit weet ik nog precies waar en wanneer ik het de eerste keer hoorde, namelijk Op Studio Brussel toen ik van in Hasselt naar huis reed na school. En zeggen dat ik het jaar daarvoor de kans had om ze op Pukkelpop te zien en te lui was om zo vroeg op de wei te gaan staan.

Ik heb nog een paar andere nummers waar ik me herinner waar ik was toen ik ze voor de eerste keer hoorde, bijvoorbeeld "My Wall" en "Old Man" van Ten Foot Pole en "Fade to Black" van Metallica en nog een paar meer.

Bij deze Nevermind dus terug als dikke schijf ipv Probot, dat zal de drummer van Probot vast niet erg vinden...