maandag, maart 29, 2004

Van het front geen nieuws...

Gisteren heb ik eindelijk het boek "Van het front geen nieuws" van VRT journalist Rudi Vranckx uitgelezen. Herinneringen aan de oorlogen in het Midden-Oosten. De eerste hoofdstukken zijn wat droog en moeilijk om door te komen, maar op een bepaald moment kan je van pure verbazing en (ik denk dat ik het beste kan omschrijven als) verontwaardiging het boek nog moeilijk opzij leggen.

Iedereen die iets of wat geinteresseerd is in de situatie in het Midden-Oosten of de (voorlopig) laatste oorlog in Irak, zowel als voor- of tegenstander, zou dit boek moeten lezen. Na het lezen van dit boek zal ik nooit meer met dezelfde ogen of oren naar berichtgeving over een oorlog kijken, of te snel goed of fout gebruiken in een oorlog. Het was al duidelijk dat de berichtgeving redelijk gekleurd was, maar dat het zo geregisseerd was en dat we eigenlijk naar een grote Iraakse en Amerikaans marketing campange hebben zitten kijken/luisteren in plaats van "objectieve" oorlogsverslaggeving had ik toch niet verwacht. Mijn respect voor Rudi Vranckx en zijn team en alle andere journalisten die als unilaterals in het Midden-Oosten gezeten is exponentieel toegenomen. Goed om te weten dat er nog zo een mensen zijn...

Nu weer op naar wat lichtere kost...